Tuesday, October 12, 2010

MNC koondatud ulmefilmide paremik e. parimad ainuõiguslikel alustel


Nii-siis:

Eila hakkasin ajaviiteks koostama nimekirja kõige jaburmatest/ägedamatest teise maailmasõja relvadest/relvaprototüüpidest ning mingitel ununenud asjaoludel läks see tegevus sujuvalt üle parimate ulmefilmide projektiks.
Noh, tänase päeva seisuga pole mul ette näidata küll mitte mingit teise maailmasõja teemalist metallihunnikute rodu, aga ulmekate esireaga sain siiski hakkama.

Lähemalt:

Et sõela tihendada, jätsin välja igatsugused ulmesugemetega märulid (N: Predator, Dark Angel, Cyborg), Monstärmuuvid (N: Mega Piranha, Godzilla kuubis vs Godzilla ruudus), labasemad zombie-mutandifilmid (Undead, Resident Evil), tüüpsüžeega katastrooffilmid (Armaggedon, When Worlds Collide) ja veel ühte-koma-teist.
Katsusin rohkem jääda nende filmide juurde, kus nn. ulmel on suurem osakaal, kui metallist/plödisev, ent arvukas vaenlane - 100 % ei õnnestunud - ning "lapsepõlves saadud meeletu elamus"(N: Enemy mine) asendus "viitsin ka praegu vaadata"(The Planet Of the Apes) variandiga.

Triloogiate ja muude saagade puhul rabasin kogu kambast parima, aga seda ma vist mainin ka jutu sees ning tegemist ei ole mitte pingrea vaid kogumina minu arusaamise järgi parimatest filmidest.

Siin siis:

(1950)

...on nn. film, mis kasutab tollase teaduse kõige vettpidavamaid teooriaid ning tulemuseks on kinu, mida tänapäeval on lausa lust vaadata, sest kogu seda teaduslikku värgensit õpetatakse praegu algklasside loodusõpetuses. Film on hea ka igas muus võtmes, ehk siis suh't aegumatu linateos.

*Matrix
(1999)

Läks üle kahe või kolme aasta, enne kui "järjekordse ülima ulmefilmi" ära viitsisin vaadata, sest cyber-punk pole kunagi mu lemmikute hulka kuulunud. Vaatamiselamus oli, aga sita kvaliteediga VHS-ist, seasilm tüüpi telekast ning mossitavast Rentsist hoolimata võimas.
Ehk siis lühidalt öeldes tasemel film ning näide, et hoolimata pidevast vingumisest ning originaalse ulmekino lõpu kuulutamisest, võib pea igas kümnendis mõni originaalsusepuhang lahvatada.
Mainisin ennem -kui ma lõppmugandamise käigus alguslõiku lõppu pole tõstnud - et triloogiatest ja saagadest valisin ma parima. Matrixi triloogia puhul mainin igaks juhuks ära, et sellest valisin ma raskusteta ainukese, kuna Revolution ja Reloaded ei saa esimese osa jalataldade nuusutamisegagi hakkama - pigem hüplevad üles-alla ning lakuvad neid anatoomilisi ning enamasti rippuvas olekus viibivaid mehe põhisuguelundi support-värgenseid - saastakäkid ü.s.

(2000)

BE on üks milleeniumialguse kuldfilmidest ning ehkki raamatu järgi oleks saanud teha ühe korraliku säästuteadusliku sisuga filmi, meeldib mulle ka kasutusele läinud lastefilmi formaat.
Muuseas, kui näiteks Jurassic Park-i tegijad oleks klammerdunud filmi tehes rohkem raamatu külge , siis oleks filmil praegu samasugune effekt nagu Destination Moon-ilgi, aga tehti hoopis mingine loll dinosaurusejant, mille revolutsiooniliselt uut lehekülge pööravad CGI-kollid jäid Harryhausen-i revolutsiooniliselt uue lehekülje pööranud plastiliinkollidele jõhkralt alla.
Mainisin seda sellepärast, et BE raamatus pritsiti ka põhikooli füüsikat algkoolile arusaadavas vormis nagu putru, aga nagu mainitud, ei jõudnud filmi sellest pea midagi, kuid erinevalt JP-st oli lõpptulemuseks siiski tipptasemel ulmeliselt loll ulmefilm.

*Returner
(2002)

Returner-i listimisega sain ma ma lahti kohustusest igasuguseid Iii-tiiisi, Terminaator kahtesi ja paljusid teisi ulmekunne eraldi äramärkida.
Returner varastab midagi enamusest ulmežanritest ning arvatavasti ka igast ulmekast, mis Yamazaki nimelisele režissöörile elu jooksul muljet on avaldanud - tüüpiline Made in Japan värgens ü.s.
Paraku on tegemist ka ainukese Jaapani filmiga, mis ära märkimist leidis - koostaja kitsas silmaring, mis muud.

*Metropolis
(1927)

Metropolise põhiefekt ei ole, erinevalt teistest vanadest ulmekatest, mitte sisu (sotsialistlik ja Romeo & Julietti stiilis), vaid see, et kogu teose kunstiline pool on lihtsalt perfecto.
Absoluutselt ületamatu tase siiani, aga siin võib jälle see minu isiklik ja suht kitsas silmaring mängu tulla.
Nagu ma vb ka hiljem pikemalt mainin, olen ma rohkem müstika ja fantastika, kui otseselt otsese sci-fi fänn ning seega ei jookse ma tormi igale tulevale, olevale või ammuolnud tippteosele.

*Dark City
(1998)

Hoolimata paduigavast ja tõsiselt piinarikkast viimasest kümnest minutist on kogu sellele eelnev nagu minu jaoks loodud.
Kui ma ei kardaks igasugu ulmefilmi asjatundjate ja muude masterite käest peksa saada, siis ütleksin isegi, et kogu filmi visuaalne pool on pea võrdväärne Metropolisega - samuti ei saa öelda, et sisu kuidagi visuaalile alla jääks, aga ma kardan eelpoolmainitud tegelasi ning ütlen diplomaatiliselt, et: "On lihtsalt üks väga hea film - sähket!"

*The Day The Earth Stood still
(1951)

Hehh, selle filmi puhul on kahju, et ma seda ilmumisaastale järgnenud kümnendi jooksul ei näinud. Kindlasti oleks mõju olnud palju suurem, aga ma sisendan endale, et rohkem kui kolmk'end aastat hilisemal ajal saadud esielamus pole oluliselt nõrgem variant (feilin ofcourse). Vaatama kisub ta siiski seiani, nagu valdav enamus 50-e ulmefilmidest - minu jaoks sci-fi kino kuldaeg - aga eks ta ole rohkem nišivärk, kui filmisoovitus laiemale ringile.

*Planet of the Apes
(1968)

Meeldis tatikana ning meeldib ka praegu ning ehkki kunagi(5 või 6-e aastaselt) hirmsana tundunud ahvid ajavad praegu irvitama, on tegemist siiski positiivse elamusega - ehk siis sama faktor, mis Mortal Kombati puhul.
Uusversioon on üks eriti hea näide sellest, et filmiklassikat ei tasuks puutuda, eriti veel siis, kui IQ-tase kõigub kuskil 30-kandis ning silmaring on kitsam kui Pärnu linn.

*A Boy and his Dog
(1975)

Mis ma öelda oskan -tase, tõsine tase postapfilmide varamus ja enne kui The Book Of Eli-d või Mad Max-i kiitma hakata, tuleks kõnealune kino siiski ära vaadata.

*Dune
(1984)

Seda mölalisti koostades lappasin ma läbi ca 15 erinevat listi, mis ma googeldades leidsin ning ei tule meelde, et ma seda üheski neist näinud oleks.
Ise tõukasin ta nö. viimasel hetkel 12 Monkeyst asendama, kuna meenus, et ahvifilmi olen ma lõpuni viitsind vaadata kolmest korrast ühel ning rohkem ma seda peale panna ei viitsiks - isegi, kui see mul olemas oleks.
Pealegi lintšib Lynch Düünis igasuguse koguperesõbralikkuse ning vaadata tuleks seda juba kasvõi filmi jõhkratasemelise grotesksusastme tõttu.
Varasemas filmis, raamatus või koomiksis loodud keskkonna uutesse värvidesse ja teise läätsekumerusse ajamine on alati hea idee, ainult, et uus miljöökujundus peab mingitki moodi eelnevalt seatud piire ületama, mitte nö. normatiividele allutama.

*Terminator
(1984)

Pole just kõige originaalsema sisuga... oot-oot... sama möla käiks ju ka tänapäeval Destination Moon-i ja Metropolise kohta. Igastahes - arvestades ilmumisaastaga, on seal teaduslikku fantastikat nagu putru ning Hollywoodi isandad oleks võinud siinkohal kaheosalise seebikaga piirduda, kuna 3 ja 4 on sõna otseses mõttes Degeneraatorid, aga mitte Terminaatorid.

*Mortal Kombat
(1995)

Põmst kui siia sobib Terminaator, siis sobib ka MK.
Korralik Bekat-lööma-ulmekas, mis ilmudes rabas pilku ning praegu peksab irvet näkku.

Kuhu on kadunud Christopher Lambert????

(1981)

Kui öelda, et A Boy and his dog on sõjajärgse tegevsega postapfilmide vanaisa, siis sellele ütelungile toetudes on Mad Max II tema poeg, kelle pärast ei pea vanake grammijagugi häbi tundma.
Tegelikult mõtlesin ma pikalt, kumba MM-i (1 või 2) mainida ning lõpuks otsustasin, et kaks sobib siia nimekirja esimesest grammijagu paremini.


*Siia käib "T*ra, kuidas ma küll selle filmi listida unustasin!!!"


Lõpetuseks:



Nukralt jätsin välja Gattaca -kuna ma ei mäleta sellest mitte effemmigi, peale selle, et see meeldis mulle rämedalt mõlemal vaatamiskorral, Wedlock-i kuna mul on Kaelakuti ja Fortress mälus lootusetult puseriti ning ma ei suuda eristada, et mis oli ühes ja mis teises.
Kõrvale jäid ka Freejack, kuna pole seda ca paarteist aastat näinud ning kui mu mälu nüüd ei peta, siis meeldis see mulle pigem Mick Jaggeri tegelaskuju ja osatäite, aga mitte sisu poolest, Mutant Chronicles, kuna olenemata raskest Steam-punk rasketehnikast, on tegemist siiski pool taevas-pool-perses-filmiga, ehk kinuga, mille teine pool on valulikult tüütu.
The Green Mile-i, mis jäi kõrvale peale Metsavanaga peetud süvaarutlust, sest tegemist on siiski müstikafilmiga ning minu jaoks on need kaks täiesti eraldiseisvat asja, ehk siis mitteteaduslik ja teaduslik fantastika. Esimene on meelepärasem kui teine, aga see ei puutu hetkel asjasse.
Kusjuures, mulle väga-väga meeldiksid kahe erineva rassi/tsivilisatsiooni omavahelised lahingufilmid või lihtsalt konfliktfilmid, aga kahjuks pole ma ühtegi meelepärast näinud - Avatar ei olnud just teab kui hea film, vanu Star Wars-e pole ma viitsinud peale 90-e lõppu kordagi kauem kui veerand tundi vaadata, Earth against Flying Saucers oli pigem teaduslik kui sõdimisfilm ja Independence Day lihtsalt pigem räige junn, kui midagi mainimisväärset.
Kõhklesin ja kõhklen veelgi, et sinna nn. tühja lahtrisse võiks ju paigutada Equilibriumi, Moonraker-i või Pitch Black-i, aga ei viitsi hetkel sodima hakata.

Side lõpp.

Räme sõim ja/või arvamusavalduse on oodatud.




35 comments:

triintaada said...

Ei alustakski rämeda sõimuga...KUIGI sa jätsid välja Equlibriumi ja Pitch Blacki...mõttetu mees...
Igatahes, enamuses olen sinuga ühel meelel, head valikud, va:
1)Battlefield Earthi ostsin dvd'na mingi 25 eegu eest... Viskasin suht kohe ära ka, totaalne jama, selle asemel oleksid võinud nimetama ma ei tea...mingi HEA filmi nt:D
2)The Day the Earth Stood still - vaatan ehk vanema versiooni siis ära, uus oli leebelt öeldes..igav.
3)Planet of the Apes meeldis mulle küll uuemas versioonis..ära karda hollywoodi!:D
4)Terminator - Otsisin googlist ja ennäe, ongi 4 osa, mõtlesin, et vähem miskipärast, aga jep...kurb, aga tõsi...
5)Peaks Mad Maxi ka vaatama, pole peale juhtunud kunagi, Dune'i ka ei mäleta..

Kui sul siin Matrixi teine või kolmas osa oleks olnud, oleksin kahelnud su võimetes...jumal tänatud:D

Metsavana said...

Blade Runner
Johnny Mnemonic
Nirvana
Robocop
Stalker
Starcrash
2001...jne


...on puudu :)

Kalmsten said...

*Kas Sa "Ahvide Planeedi" raamatut ka lugen'd oled - vaevalt(ise küsin - ise vastan).
Vaene laps, nüüd sa vaatad selle T4-ja ära ja saad ajukahjustuse - anna andeks, ma tõesti ei tahtnud.
*Edu Mad Maxi-de allatirimisel ja vaatamisel - ei usu, et sa kahetsed.
*EQU. teemal ma piinlen seiani. Pitch Blacki suhtes jõudsin otsusele, et nii väärt kraam ta nüüd ka ei ole, aga võimalik, et sitt järg tõmbab esiosa väärtust alla - es tia..
*Ma ei tea ühtegi inimest peale Live For This-i, kes Matrix 3-e tõsiselt suudaks võtta.

Kalmsten said...

@ Metsavana

Huvitav, et sinu nimistus toodud seitsmest filmist kahe ajal olen ma suutnud sügavasse unne vajuda teleka ees ja ühe filmi puhul kinos.

Robocopi ei pea ma mitte mingist küljest mainimsväärseks ja Stalker-i puhul ma juba ootasin, et millal ma enda ükskõiksust selle vastu avalikult tunnistama pean.

triintaada said...

Ahvide planeedist on raamat? ok, väike nali. pole aega, et neid tiluliusid lugeda:D:D
T4ja ma nüüd küll vaatama ei hakka, T3 oli piisavalt ebapädev... :)
Matrix 3 polnud ju nii hull...või noh...aitab Matrixist vist...mu lapsepõlve lemmikfilm, mida ma ei oska lihstalt maha teha..
Aga mulle meeldib Pitch Black ja Riddicki kroonikad ka..ilmselt pean minema ja kuskil nurgas häbenema...:D

Aga Equilibrium!!!!!!!

Metsavana said...

Equilibrium oli põhimõtteliselt rämedalt halb Judge Dreddi mõjutustega Fahrenheit 451 uusversioon.

Metsavana said...

Fahrenheit 451 on ka puudu...

Kalmsten said...

hmm...hmmm...hmm - ei ole! :P
Mainida oleks võind küll, aga ei istund raamat eriti ja ei meeldind ka film NII(!) piisavalt, et viitiks pjedestaalile tõsta.
Equilibrium see-eest meeldis ja Judge Dredd on üks nendest filmidest, millest ma midagi ei mäleta. Kas see räägib ühe tuntud SKA-meha elust? :D
Ok, ok - Judge Dread mitte Dredd, tean küll.

@Zinera

Matrix III on ehe pask ja Reovee Kroonikad on üks hunnik visuaale ilma igasuguse mõistliku sisu ja seoseta.

triintaada said...

Nii oligi...aga jep, EQ on hea:D:D

Rents said...

Ma ei saa aru, kuidas te saate halvasti öelda "The day the earth stood still" uusversiooni kohta, kui on ometigi teada, et seal mängib maailma parim meesnäitleja, kes on eriti tuntud oma suurepärase miimika poolest. Häbi!

Kalmsten said...

Kes seal üldse mängis, - Cruise? Reeves?
Cage ei olnud kuna film ei olnud isegi mitte naljakas, rääkimata huvitav olemisest.

paranoiadisco said...

2001: A Space Oddysey on kõigi ulmefilmide ema! :)

Kalmsten said...

Las ta olla edasi - ei kutsu absoluutselt vaatama, kuna ainuke ulmežanr, mis on minu jaoks laias laastus igavam kui lollakad robotid, on vist ülifantastilised tähelennud...
Tänu neile kahele olin ma muuseas ulmekirjanduse suhtes äärmiselt vastumeelestatud ja seda kuni varajase teismeeani.

adi said...

Ma viskaks tagasihoidlikult õhku rippuma sellise pisikese pärli nagu "Scanner darkly".

Kuidagi eriti armas on too Philip K.Dick ja R.Linklateri ühine laps minu jaoks.

Kalmsten said...

Krt, tundub päris lahe(Danke!), aga siit listist ma jätsin enivei anime ja multikad, 3D animatsioonid jms. välja..

Soprano said...

Moon?

Kalmsten said...

Nazis!

Kalmsten said...

ok, ok - mis ma siin ikka vigurdan, näen ju et oled vaeva näinud ja kirjutanud kommentaari mis koosneb tervelt viiest (5!) tähemärgist.

Oli üks vildakuse ja totruse hunnik. Õnneks ma magasin enamus sellest maha ning hommikul ärgates nägin lõppu, sest "repeat all" oli peale jäänud - ime et mul ei jäänud läbi une pettekujutlust, et soundtrack koosnes ainult Kороль и шут-i lauludest.
:D

Anonymous said...

Proov: "The Fifth Element"?
Või on see liiga komöödia ja liiga vähe soolikaid, verd, ajusid lendab igale poole?

K.

Lauri said...

Aga "12 ahvi" kuhu jäi?
Ja "Sky Captain and the World of Tomorrow" on kelle lemmik? Ega ometi mitte Puškini?

J said...

5+ Mortal Kombati ja Düüni filmide listi panemise eest. :D Imestan natuke, et ükski SUUR ulmesõber pole sul kommentaariumis sõlme läinud neid listis nähes või äkki neil lihtsalt veresoon peas lõhkes enne kui nad kommentaarile "send" nuppu vajutasid.

See Moon oli suti igav tegelikult, Soprano, olgem ausad. Igasugused tugevad orgastilised mõjud polnud ollagi.

J said...

Lugesin posti läbi ja kommentaarid läbi ja jäi nagu silma, et Äälieni filmi mitte olemine nende vägevate ulmefilmide listis pole jutuks tulnud.

Täpselt miks?

Ja MNC suur Ed Woodi fänn.

PLÄN 9 FROM AUTERSPEISS?? näiteks.

Kusjuures selline film nigu Filip Kei Dicki "Impostor" kui jooksis kuskilt tv3-lt siis tundus kurat asine. A ma läksin magama enne kui film lõppes. Mitte filmi pärast.

J said...

Kui keegi on näinud, siis öelge, kas oli lõpuni hea.

Kalmsten said...

@Verest mädast ja solkmetest on pooh, aga tulnuklanna oli enne maale tulekut tissid koju unustanud ning Willyse omad neid asendada ei suutnud.
Kas see oli natuke komöödia, päriselt ?

@ Lauri
Planeediahvid on listis esindatud nii-et otseselt kedagi ei diskrimineerita. Lisaks, kuna Puškini hobiks oli rohkem kirjutamine kui lugemine, siis mainin veel kord, et 12 Ahvi asendati viimasel hetkel Düüniga.

Kalmsten said...

@ Jaanus, ma arvasin, et saan ühe teise filmi mittemainimise eest kesta peale ja imelik, et Metsapäss ise ei hakanud Sky captain-i mainima või lasi ta seda Lauril enda eest teha?
Sky Captain kolises põhjatusse totrusse ju suh't kohe peale saare seljataha jätmist. Ehk siis esimene veerand oli tase, aga seda oli krt vähe...

Muuseas, plan 9 käis peast läbi, aga...jäi välja! Oleks uusversioon väljas siis paneks kasvõi lohutuseks või nii, aga pole kuulnud, et olemas oleks.

Ääälien on minu jaoks rohkem film, kus põgenenud sõjavang/sarimõrvar on asendatud isepaljuneva tulnukaga. Alien II on juba Rambos in Space ja kolm oleks vast ainukesena vajalikud kriteeriumid täitnud, aga jah...on head filmid küll, aga mingid lemmikud pole nad mul kunagi olnud.
Neljandat pole lõpuni näinud ja vist ei näe ka kunagi, omaalgatuslik huvi puudub ja keegi pole näidanud ka.

Lauri said...

meenusid veel viikingiteteemasse minevad "13. sõdalane" ja "Outlander"...

Kalmsten said...

13. Sõdalane on fantasy.
Outlanderil pole viikingitega midagi pistmist, kuna neid seal ei mainita ning ühtegi neist pole näha ka. Tegevuskohaks on mingisugune teine Norra, mida pole veel avastatud ning kust need Saksid/Alemannid sinna said on mulle teadmata.
Ulmekana on ta küll veidi parem (*hammustab keelde*) kui viikingifilmina, aga - kas ma tõesti pean selle nüüd välja kirjutama veh?

Anonymous said...

"@Verest mädast ja solkmetest on pooh, aga tulnuklanna oli enne maale tulekut tissid koju unustanud ning Willyse omad neid asendada ei suutnud.
Kas see oli natuke komöödia, päriselt?"

Noh, ma ei arvanud, et kellegi tissid teevad ulmekast hea ulmeka. Muidugi kui nüüd natuke järele mõelda, siis enamuste naisstaaride tissid on küll tavaliselt veidi ulmelised ning Leeloo push up'i ka ilmselgelt ei kandnud...

Ja no komöödia ehk polnud, aga mulle tundus vähemalt muhe. Niisugune film, milles ei üritata asju ajada liiga tõsiseks, pretendeerida mingile tõepärasusele.

Aga kui mitte, siis mitte :)

K.

Kalmsten said...

Nu vaata - kuna meelepärast sisu ega ka pakendit seasl ei olnud, siis oleks võinud ju naistegelasel vähemalt ulmeliselt suured tissid olla...aga ei oln'd ja seega ei olnud nagu kokkuvõtteks mitte midagi.

sickboysid said...

Ära nüüd paanikasse satu aga The Hitchhiker's Guide to the Galaxy on sul kindlasti puudu. Jah mis, sest et sa tõused hommikuti vara ja kümme kükki teed ja raamat on kordades parem kui film, siis kõikidest tulnukatest on ajudeta vogonid parimad.

Kalmsten said...

Njaa...ma olen selline ahv, kes ennem teeb iga hommiku kümme kükki, kui mainitud filmi huviga lõpuni suudab vaadata. Marvin oli ok, aga kaua sa ikka ühe masenduses roboti üle naerad - enivei naersin idee, mitte tema repliikide üle. Vogonitega ka - idee naljakas, aga teostus tüütu, ning üldkokkuvõtteks olid mõlemad ideed ju raamatus olemas ning seega on film minu jaoks parimal juhul raamatu meeldetuletus elik mäluvärskendus, kui nüüd mingi esilehekinu.

triintaada said...

Mad Max oli küll igav...:S
Selel epaks ka listist välja kickima:D

Kalmsten said...

ARRRRRRGGGHHHHH!!!!!!!!!!!!!
Nu ok, nu ok...ei PEAKS ja EI OLE!
:P

sickboysid said...

teemaväline küsimus - kas teie mängublogi kaasautorit ei taha.

Kalmsten said...

Tahab ikke. Saadan sulle lähipäevil kutse kaasautorluseks.
Welcome aboard !